Fantasy Bra Victoria’s Secret – mit, lux și controverse

Imaginează-ți că porți un sutien asigurat pentru 10 milioane de dolari. Nu, nu este o glumă. Chiar există așa ceva. Un sutien obișnuit costă poate 100 de zloți, uneori chiar mai puțin. Iar subiectul despre care urmează să-ți povestesc sunt creații evaluate la mai mult decât un apartament elegant în centrul Varșoviei. Sună absurd? Exact asta e ideea.
Fantasy Bra – așa se numește această „coroană” în lumea lenjeriei – este un sutien realizat manual, unic, împodobit cu pietre prețioase adevărate. Nu cu cristale. Cu diamante, safire, rubine. Fiecare exemplar era creat de-a lungul anilor, cu bugete între 1.000.000 și peste 15.000.000 USD. Poate părea ciudat că ceva atât de intim precum lenjeria poate fi, în același timp, o bijuterie extravagantă care valorează o avere. Și tocmai această contradicție a stârnit atâtea emoții.
Fantasy Bra Victoria’s Secret – acolo unde lenjeria devine bijuterie de milioane

fot. kobiecaintuicja.com
Victoria’s Secret prezenta aceste creații în faimoasele sale show-uri. Astăzi, în 2025, brandul revine cu un nou spectacol după ani de pauză și, dintr-odată, toată lumea vorbește din nou despre acele vremuri. Această nostalgie este însă complicată – pe de o parte, ne e dor de acel glamour și fast, pe de altă parte știm dosar că acel ideal de frumusețe era toxic. Vechile Fantasy Bras erau purtate doar de Îngeri cu parametri foarte stricți, iar astăzi vorbim despre acceptarea corpului și diversitate. Tocmai de aceea subiectul revine ca un paradox cultural.
De ce ne-au fascinat atât de mult aceste sutiene? Câteva motive ies imediat în evidență:
- Valoare – niciun alt element vestimentar nu a fost vreodată atât de absurd de scump, fiind în același timp complet inutil
- Show – o paradă de modă ca un teatru al viselor, unde lenjeria înceta să mai fie funcțională și devenea artă
- Popkultura – acele prezentări erau urmărite de milioane, modelele erau vedete, iar fiecare nou Fantasy Bra genera titluri în presă
- Tensiune – contrastul dintre intimitatea lenjeriei și expunerea ei publică trezea ceva în noi
În continuarea articolului, vom explora istoria acestor creații, vom arunca o privire în atelierele de bijuterii și de design, vom analiza cifrele de afaceri din spatele întregului proiect și ne vom întreba ce spune Fantasy Bra despre noi ca societate. Vom privi și spre viitor – mai are acest concept vreun sens?
Poți privi Fantasy Bra cu admirație sau cu critică. Sau poate cu ambele deodată – pentru că așa funcționează cultura complexă a luxului.

foto: themilliardaire.com
De la buticurile anilor ’70 la un spectacol de milioane – povestea Fantasy Bra
În 1977, un tip din California a deschis o mică butic de lenjerie pentru bărbați cărora le era jenă să cumpere chiloți pentru soțiile lor în magazinele universale obișnuite. Nimeni nu s-ar fi gândit atunci că de aici va porni un imperiu global. Și cu siguranță nimeni nu se gândea la sutiene împodobite cu diamante de milioane de dolari.
Roy Raymond a fondat Victoria’s Secret dintr-un motiv simplu – își dorea un loc unde bărbații să nu se simtă stânjeniți printre dantele. Magazinul din centrul comercial trebuia să fie elegant, nimic mai mult. Problema era că afacerea abia supraviețuia, așa că în 1982 totul a fost preluat de antreprenorul Les Wexner pentru doar jumătate de milion. Și din acel moment, lucrurile au început să se schimbe.
Wexner a înțeles ceva esențial – lenjeria nu este doar funcțională. Este o fantezie. Își dorea un brand care să vorbească despre dorințe și lux, nu despre practicitate. În anii ’80 și ’90, Victoria’s Secret a crescut rapid, deschizând sute de magazine în mall-uri din toată America. În 1995, cineva a venit cu ideea unui show televizat. Era destul de modest la vremea aceea, transmis pe internet și urmărit de doar câțiva oameni – serverele chiar au căzut.
Epoca de aur 1996-2005
Un an mai târziu, în 1996, totul s-a schimbat. Pe podium a apărut Claudia Schiffer purtând ceea ce a fost numit „Million Dollar Miracle Bra”. Un sutien în valoare de un milion de dolari. Sună absurd? Poate, dar a funcționat. Lumea a luat-o razna – ziarele scriau, televiziunile arătau, toți întrebau cine, ce și cum.
A fost momentul de cotitură. Victoria’s Secret nu mai era doar o rețea de magazine. A devenit un show. Un spectacol.
În 1997 a apărut Millennium Bra – 10 milioane de dolari, diamante, safire, diamante. Tyra Banks a defilat cu el în fața unui balon cu anul 2000. În 1998 au apărut relatări controversate despre un sutien evaluat la 20 de milioane (deși această sumă nu a fost niciodată confirmată oficial și mulți au considerat-o o exagerare de marketing). Gisele Bündchen, Heidi Klum – aceste fete purtau bijuterii la fel de scumpe ca apartamentele din Manhattan.
Totul devenea din ce în ce mai grandios. Au intrat în joc bijutieri de talia Mouawad – o firmă cunoscută pentru bijuterii regale. Nu mai era vorba doar de pietre lipite pe dantelă. Erau opere de artă. Complicate, delicate, necesitând luni de muncă.
Bugetele creșteau. Audiența show-ului exploda – peste 10 milioane de telespectatori la apogeul popularității la începutul anilor 2000. Victoria’s Secret era cool, era glamour, era peste tot.

fot. naturaldiamonds.com
Stabilizare și primele fisuri
Cam între 2006 și 2015, tradiția s-a consolidat. Fiecare an – un nou Fantasy Bra. În 2014 a apărut chiar și ideea unor modele duble pentru două Îngerașe simultan. Marketingul funcționa ca un ceas. Dar a început să devină puțin repetitiv, nu-i așa?
Valoarea sutienului nu mai șoca pe nimeni. Doisprezece sau paisprezece milioane – cât timp poți impresiona cu același truc? Atunci au început să pună mai mult accent pe povești. Pietre din anumite mine, modele inspirate din culturi antice, colaborări cu designeri cu nume sonore. Accentul s-a schimbat – conta și măiestria, storytelling-ul, narațiunea.
Doar că publicul tot a început să plece. Audiența show-ului a scăzut la aproximativ 6 milioane în 2018. Oamenii spuneau că nu mai e pe gustul lor. Prea comercial, prea superficial, prea unidimensional. A apărut un val de crit
Anatomia luxului – cum ia naștere cu adevărat Fantasy Bra
Un sutien obișnuit din linia Victoria’s Secret iese din fabrică după câteva ore. Fantasy Bra? Asta înseamnă chiar și un an de pregătiri și sute de ore doar pentru partea de bijuterie. Tocmai această scară face diferența între lenjerie și ceva ce trebuie păzit ca o comoară națională.

foto: teenvogue.com
Croiala de bază nu este deloc atât de exotică. De cele mai multe ori, sunt modele deja testate din colecțiile brandului – balconette sau push-up din liniile Very Sexy, Dream Angels. Cu balene, finisaj complet, uneori cu benzi de silicon pe bretele ca să nu alunece sub greutate. Pentru că aceasta a fost prima problemă pe care au trebuit să o rezolve designerii – cum să faci ca structura să susțină nu doar câteva zeci de grame de material, ci câteva kilograme de pietre și metal. Și ca totul să stea perfect pe corpul unei anumite modele, pentru că fiecare exemplar era croit la comandă. Candice avea alte dimensiuni decât Jasmine, așa că nu există mărimi universale aici.
Apoi vine partea de bijuterie și aici încep cifrele care par de necrezut. Să luăm trei exemple iconice:
| Anul | Model | Numărul de pietre | Masa totală | Program de lucru |
|---|---|---|---|---|
| 2013 | Candice Swanepoel | ~4 200 | peste 3 000 ct | ~1 350 h |
| 2014 | Adriana + Alessandra | peste 16 000 | nu există date | ~1 380 h |
| 2016 | Jasmine Tookes | peste 3 000 | 67 ct (inclusiv aur de 18k) | ~700 h |
Însuși procesul de montare este o capodoperă de precizie microscopică. Diamantele sunt fixate folosind tehnica pave, uneori chiar micropave – ceea ce înseamnă că fiecare piatră trebuie să aibă propriul său cuib individual, căptușit cu metal prețios. Bijutierii de la Mouawad sau Atelier Swarovski au lucrat sub lămpi cu lupe, așezând rând după rând de pietre astfel încât niciuna să nu cadă în timpul mișcării pe podium. Pentru că modelul trebuie să meargă, să se întoarcă, să facă toate acele gesturi – iar construcția trebuie să strălucească uniform, fără „zone moarte”.
Se spune că unul dintre artizani ar fi spus: dacă aș scăpa această piesă pe podea, căutarea diamantelor ne-ar lua o săptămână.
Dificultatea constă și în combinarea a ceva rigid (lanțuri metalice, structuri pentru pietre) cu un material textil flexibil. Pentru ca totul să funcționeze, s-au folosit balamale speciale, baze elastice pentru monturi, uneori chiar segmente separate care puteau să alunece ușor unul față de celălalt. Nu este o bijuterie obișnuită – este un hibrid între mobilier, vestimentație și operă de artă bijutieră.
Și greutatea. Fantasy Bra din 2013 cântărea aproape cât un nou-născut – peste 4 kilograme. Modelul putea să o poarte poate doar câteva minute fără a avea nevoie de sprijin medical pentru coloană. De aceea este, în principal, o creație „doar pentru podium” – o singură defilare, fotografii, gata. Fără a mai menționa paza care însoțea modelul pe marginea scenei.
În partea următoare vei vedea cât a costat totul și de ce aceste cifre au intrat în istoria marketingului.

fot. teenvogue.com
Milioane pe podium – economia și marketingul Fantasy Bra
Sutienul de un milion de dolari pe care nimeni nu îl cumpără. Sună ca un eșec, nu-i așa? Și totuși, Victoria’s Secret a câștigat sume uriașe ani la rând tocmai pentru că nimeni nu cumpăra Fantasy Bra.
A fost un instrument de marketing în cea mai pură formă. Fiecare Fantasy Bra genera sute de articole de presă – de la tabloide la „Forbes”. Rețelele sociale erau în delir din cauza fotografiilor. Iar Victoria’s Secret? Plătea doar pentru pietre și munca bijutierilor. Restul era făcut gratuit de mass-media. Acest efect de earned media a fost esențial. Un singur sutien de 10 milioane USD genera expunere mediatică de multe ori mai valoroasă.
Imaginează-ți graficul veniturilor VS din 2000 până în 2024. Prima jumătate – aproape o linie dreaptă ascendentă. În 2016, brandul a atins venituri de 7,4 miliarde USD. În momentul de vârf, Victoria’s Secret controla aproximativ 45 la sută din piața americană de lenjerie. Show-urile? Peste 10 milioane de spectatoare anual, în anii de glorie chiar și 12 milioane.
Ce e important – după fiecare show, vânzările creșteau cu 10-20 la sută în trimestrul următor. Un sutien obișnuit de 50 de dolari se vindea mai bine pentru că, înainte, clienta văzuse acel sutien de un milion. Efectul halo funcționa fără milă. Cumpărai ceva obișnuit, dar simțeai că atingi aceeași lume a luxului.
Fantasy Bra a susținut și expansiunea globală. Brandul a deschis peste 1000 de magazine în lume. În SUA, Victoria’s Secret era alegerea implicită – dacă voiai lenjerie, acolo mergeai. Punct.
Dar după 2016, cifrele au început să scadă. A apărut concurența: Aerie cu abordarea naturală, Savage X Fenty cu diversitatea. Audiența show-ului a scăzut la circa 6 milioane. Cota de piață? De la 45 la aproximativ 25 la sută. Brandul a încercat să se salveze – în 2018 a lansat chiar și o replică Fantasy Bra la 250 USD. Monetizarea visului pentru un public mai larg. Se vindea, dar nu salva situația.
Rebrandingul a adus o ușoară îmbunătățire. În 2024, veniturile au ajuns la 6,2 miliarde USD – o creștere de aproximativ 5 la sută. Apoi show-ul a revenit în 2025. Atmosferă nostalgică, streaming, retrospectivă. Vânzările din trimestrul patru au crescut cu 10 la sută. Oamenilor le-a fost dor, așa că s-au întors.
Atât despre cifre. Dar întrebarea rămâne – care a fost costul întregii acestei strategii?

fot. lifestyleasia.com
Între vis și presiunea corpului – dimensiunea culturală a Fantasy Bra
Îmi amintesc când aveam șaisprezece ani și stăteam cu o prietenă în fața televizorului, uitându-ne la prezentarea Victoria’s Secret. Aripile acelea, corpurile acelea, strălucirea aceea. Atunci ni se părea că ele sunt pur și simplu perfecte. Nu ne-a trecut prin minte să ne întrebăm – al cui vis era de fapt acesta? Și de ce niciuna dintre aceste fete nu semăna cu noi, cu mamele noastre, cu majoritatea femeilor de pe stradă?
Timp de două decenii, Fantasy Bra și întregul show Victoria’s Secret au construit o imagine foarte specifică a corpului feminin – modele extrem de slabe, cel mai adesea albe, cisgen, cu mărimi în jur de 0-2. Aceste „Îngerași” trebuiau să simbolizeze fantezia. Dar adevărul e dur: era fantezia altcuiva, nu a noastră. Cercetătoarele din domeniul culturii spun de ani de zile că tot acest spectacol oferea bărbaților o imagine gata făcută a femeii sexy, iar femeilor – un model imposibil de atins. De fapt, este o formă de violență simbolică, chiar dacă împachetată în cristale Swarovski de milioane de dolari.
Ani la rând s-au acumulat acuzații. Feminismul valului doi și trei a criticat VS pentru obiectificare. Modele în ținute care erau doar un pretext pentru a expune corpul. Niciun loc pentru femeile plus size, trans, chiar și diversitatea etnică era doar de fațadă. Statisticile vorbesc de la sine – nouăzeci la sută dintre fetele de pe podium erau femei albe, cis, cu un anumit tip de siluetă. Unde suntem noi, celelalte?
“Show-ul Victoria’s Secret nu vindea lenjerie, ci o definiție extrem de îngustă a ceea ce înseamnă să fii o femeie demnă de dorință – înaltă, slabă, tânără, albă. Tot ce era poza acestei normei rămânea invizibil.”
Apoi a venit #MeToo. Și, dintr-odată, s-a dovedit că culisele acestei lumi de basm erau mult mai puțin strălucitoare. Ed Razek, directorul creativ de mulți ani responsabil de show, a declarat public într-un interviu că modelele trans și plus size nu vor defila, pentru că este vorba despre „fantezie” și trebuie păstrată viziunea. Acest comentariu a stârnit un scandal uriaș. Companiile au început să se retragă din sponsorizare. În același timp, a izbucnit scandalul în jurul lui Les Wexner, fondatorul L Brands (proprietarul VS), și legăturile sale cu Jeffrey Epstein. Dintr-odată a devenit clar că în spatele strălucirii se ascunde ceva extrem de toxic. Oamenii au încetat să mai creadă în această poveste.
În 2021, Victoria’s Secret și-a cerut oficial scuze. Au recunoscut că au promovat o imagine „nesănătoasă” a feminității. Au anunțat o nouă campanie și au creat VS Collective – un grup de ambasadoare din medii diferite. Printre ele: Priyanka Chopra, Megan Rapinoe, Eileen Gu, Paloma Elsesser. Brandul a început să vorbească despre confort, incluziune, autonomia femeilor. A renunțat la limbajul hiper-sexualizării. Dar știi ce? Mulți au numit asta woke-washing. Adică o responsabilitate socială de fațadă, o strategie de marketing menită să ascundă scăderea vânzărilor.
Unele cercetătoare scriu că, paradoxal, chiar modelul VS a ajutat la dezvoltarea mișcării body positive. Pentru că oamenii au început să se revolte. Au apărut branduri precum Savage X Fenty by Rihanna sau Aerie, care de la început au mizat pe diversitate. Au arătat vergeturi, celulită, femei de peste cincizeci de ani, persoane non-binare. Ele au umplut golul pe care VS l-a creat singur.
Astăzi, ca femeie adultă, mă uit la pozele vechi de la prezentări și simt ceva ciudat. Pe de o parte nostalgie – a fost o parte din cultura pop. Pe de altă parte, dezamăgire – cât rău ar fi putut provoca aceste imagini fetelor tinere.

fot. usmagazine.com
Cele mai emblematice Fantasy Bras și îngerii care le-au purtat
Mergi la un show Victoria’s Secret și, dintr-o dată, toate camerele se întorc spre o singură modelă. De ce? Pentru că poartă Fantasy Bra – mai mult decât lenjerie. Este un simbol. Ca o încoronare regală în lumea modei.
Să fii aleasă să porți un astfel de sutien este, să fim sinceri, cea mai mare onoare posibilă pentru un Înger. Nu toate îl primesc, nici măcar cele cu adevărat celebre. Acesta este momentul care spune: fata asta tocmai a ajuns pe culme.
“Million Dollar Miracle Bra” 1996 – Claudia Schiffer
Prima dată în istoria brandului. Claudia pe podium cu un sutien de un milion de dolari – pe atunci era ceva nebunesc. 1.188 de pietre prețioase braziliene, în total 72 de carate. Design de Alan Necke pentru Harry Winston. Claudia era deja o supervedetă, dar acest moment a consacrat-o ca o adevărată icoană a glamourului anilor ’90. Îmi amintesc pozele de la acel show – arăta ca o bijuterie vie sub reflectoare. A fost începutul întregii tradiții Fantasy Bra.
“Red Hot Fantasy Bra” 2013 – Candice Swanepoel
Și acum sărim la o sumă record. 10 milioane de dolari. Peste 4.200 de pietre, inclusiv rubine, diamante și safire galbene. În total peste 3.000 de carate. Mouawad a proiectat din nou și de data asta au dat tot ce au avut mai bun. Candice era deja bine cunoscută, dar purtarea acestui sutien a făcut-o imaginea întregului show din 2013. Ea spunea mai târziu în interviuri că a simțit o presiune uriașă – până la urmă, purta pe ea valoarea unui apartament de lux.
“Dream Angels Fantasy Bras” 2014 – Adriana Lima și Alessandra Ambrosio
Proiecte gemene, prima dată când s-a întâmplat așa ceva. Împreună 16.000 de pietre, 1.380 de ore de muncă artizanală. Valoarea fiecăruia, aproximativ 2 milioane. A fost încununarea carierei de ani de zile a celor două brazilience la Victoria’s Secret – Adriana era deja veterană, Alessandra lucra și ea de mult timp pentru brand. Ca o despărțire simbolică de o anumită epocă, pentru că amândouă știau că vârful a trecut.
“Dream Angels Fantasy Bra” 2018 – Elsa Hosk
Și aici vezi schimbarea de paradigmă. În loc de diamante adevărate, în principal cristale Swarovski. Valoare de aproximativ 1 milion – deci o revenire la începuturi, dar cu o altă filozofie. Nu mai conta suma record, ci accesibilitatea. Fanii puteau cumpăra replici și să se simtă parte din show. Elsa a fost surprinsă de alegere, pentru că nu era printre cele mai vechi Îngeri. Dar exact asta era ideea – prospețimea.
Aceste câteva modele creează întregul mit Fantasy Bra. Fiecare arată altceva – valoare record, dimensiune emoțională pentru modelă, schimbări în strategia brandului.

foto: naturaldiamonds.com
După era diamantelor – ce a mai rămas astăzi din Fantasy Bra
Sutienele cu diamante s-au întors. Dar s-au întors în vitrine, nu în viața de zi cu zi.
În 2025, Victoria’s Secret a organizat un show transmis online și ce a apărut acolo? Legendarele Fantasy Bras, cele din perioada de glorie. Stăteau expuse ca într-un muzeu, amintind de vremurile când un model de milioane de dolari era cel mai important eveniment din lumea lenjeriei. Acum e mai degrabă o călătorie nostalgicǎ decât o ofertă reală. Niciun nou Fantasy Bra nu a mai fost creat din 2019 – și probabil nu va mai apărea în vechiul format.
Brandul încearcă acum ceva complet diferit. Victoria’s Secret vrea să fie incluzivă, confortabilă, accesibilă. Se vede asta în produse precum VS Bare Infinity Flex – un sutien care ar trebui să se potrivească diferitelor siluete, oferind confort. Și limbajul s-a schimbat. Nu mai e vorba de „sexy” și „fantasy”, ci de stare de bine, comoditate, încredere în sine. E o provocare serioasă: cum să împaci moștenirea creațiilor cu diamante cu oferirea unor sutiene funcționale?
Piața s-a schimbat radical. Piața globală de lenjerie ar urma să ajungă la circa 100 miliarde USD până în 2030. Victoria’s Secret vrea să-și recâștige poziția – acum are cam 25% cotă de piață în SUA, iar ținta ar fi poate 30%. Problema e că rivalii nu iartă. Branduri ca Savage X Fenty sau ThirdLove mizează pe diversitate încă de la început. Ele nu trebuie să se convingă – sunt deja acolo unde VS abia încearcă să ajungă.
Văd o șansă pentru ceva la mijloc. Poate colecții capsulă inspirate de „fantezie”, dar la prețuri accesibile? Unde fantezia ține de individualitatea clientei, nu de un singur model impus tuturor. Sau colaborări cu artiști, designeri, a căror viziune poate fi tot „fantasy”, doar că mai diversificată.
Pentru noi, consumatoarele, e un moment interesant. Poți să te bucuri de această estetică – pentru că glamour-ul și frumusețea au dreptul să existe – dar în același timp să alegi branduri transparente. Să verifici dacă au grijă de etica producției, dacă în campaniile lor apar corpuri și chipuri diferite. Nu trebuie să renunți la lux. E suficient să fii conștientă de ce cumperi și de ce. Fantezia poate exista, atâta timp cât nu impune o singură normă.
Până la urmă, sutienele cu diamante nu au dispărut complet. Doar că nu mai sunt centrul universului.
Fantezia ta personală – cum să privești cu înțelepciune Fantasy Bra
Îți amintești acea primă imagine – un sutien obișnuit de douăzeci de zloți versus o construcție care valorează mai mult decât un apartament de lux? Astăzi, după toată această călătorie prin istoria Fantasy Bra, probabil că privești lucrurile altfel. Pentru că nu este doar o poveste despre bijuterii cusute în lenjerie. De fapt, sunt mai multe povești în același timp.
În primul rând – avem de-a face cu o adevărată măiestrie artizanală. Aurarii, bijutierii, designerii au petrecut sute de ore pentru a crea ceva ce nu a fost niciodată gândit ca lenjerie de zi cu zi. Este mai degrabă o sculptură miniaturală decât un sutien. În al doilea rând – marketingul agresiv, care a creat o întreagă mașinărie în jurul unui singur produs, pentru a aprinde imaginația și a te convinge că, atunci când cumperi o pereche obișnuită de chiloți cu eticheta Victoria’s Secret, cumperi o părticică din acea magie. În al treilea rând – un ideal foarte concret și restrâns al feminității, care timp de decenii nu a lăsat loc pentru alte corpuri, alte fantezii. Și în al patrulea rând – astăzi este mai degrabă un artefact. Ceva ce există în arhiva culturii, dar nu mai este în centrul atenției.
Fantezia viitoare în lenjerie o putem crea singure – nu ca un obiect al dorinței construit de marketeri, ci ca un spațiu în care orice corp se poate simți luxos. Asta cere alegeri conștiente și puțin curaj.
Practic – începe să-ți cureți și să-ți alegi cu grijă conținutul din social media. Urmărește conturi care prezintă corpuri diverse. Caută lenjerie în care te simți bine, indiferent dacă are sau nu o etichetă prestigioasă. Citește recenzii despre branduri, nu doar campaniile lor. Și ține minte că ceea ce vezi pe podium sau în campanii adesea nu are nicio legătură cu ceea ce va fi cu adevărat confortabil și frumos pe corpul tău.
Fantezia nu trebuie să dispară. Poate să se transforme – din fantezia despre un singur corp ideal în fantezia despre o lume în care fiecare dintre noi se poate simți ca un milion de dolari în propria piele. Chiar dacă sutienul nostru a costat treizeci de zloți.
Kate Z
redacția modă & lifestyle
Luxury Blog








Lasa un comentariu