„Lebăda Neagră” Chanel
Casa de modă pariziană Chanel este în doliu după trecerea liniștită, neașteptată, a directorului său de creație. Virginie Viard este „lebăda neagră” simbolică a lui Chanel.. La doar trei săptămâni după demisia șocantă, brandul și-a prezentat ultima colecție haute couture într-un spectacol învăluit într-o aură de melancolie și controversă. Locul în sine – maiestuoasa Opéra Garnier – părea să reflecte starea sumbră a evenimentului. Absența lui Viard la spectacol, o femeie care modelase viziunea lui Chanel timp de aproape trei decenii, a fost un accent dureros care evidențiază absența ei nu doar din colecție, ci din întregul brand.
Colecția de primăvară-vară 2024/25, intitulată „Lebăda Neagră”, părea a fi un adio simbolic lui Viard. Negrul dominat – culoarea doliului și a melancoliei. Rochiile grele din satin, ca niște mantii de doliu, pluteau pe pistă ca niște fantome ale gloriei de odinioară a lui Chanel. Până și primele și ultimele look-uri din colecție – o rochie neagră din satin cu o croială perfectă pentru înmormântarea dogului de la Veneția – au subliniat dramatismul situației. Spectacolul, deși rafinat în fiecare detaliu, i-a lăsat pe observatori să se simtă gol și nemulțumiți. De asemenea, îi lipsea scânteia, strălucirea și bucuria care au caracterizat colecțiile Chanel în timpul lui Karl Lagerfeld.
Umbra unui gigant și presiunea succesului
Ani de zile, Virginie Viard a fost modelată în umbra lui Karl Lagerfeld, devenind mâna sa dreaptă și confidenta secretelor. În 2019, după moartea maestrului, ea s-a confruntat cu o provocare destul de mare – preluarea frâielor Chanel, una dintre cele mai recunoscute case de modă din lume. La început s-a descurcat grozav. Sub privirea ei atentă, marca a înflorit, atingând vânzări record de aproape 20 de miliarde de dolari în 2023. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, au apărut primele voci de critică. Au existat șoapte despre repetarea desenelor, lipseau scânteia și prospețimea care caracterizau colecțiile lui Lagerfeld.
Punctul culminant a venit în mai, când spectacolul „de croazieră” de la Marsilia i-a dezamăgit pe fani. Aura rece a Coastei de Azur nu era propice ținutelor de vară, iar internauții și-au exprimat deschis nemulțumirea, punând la îndoială viziunea lui Viard și acuzând-o de lipsă de talent. O lună mai târziu, în miezul nopții, plecarea lui Viard de la Chanel a fost anunțată într-un comunicat de presă concis.
În lumea modei, se obișnuiește, de asemenea, ca designerii care pleacă să își ia rămas bun de la brand cu un spectacol grandios, ca o ultimă plecăciune în fața fanilor lor și a industriei. Cu toate acestea, Viard nu a profitat de această oportunitate. Se pare că a fost atât de șocată de decizia de a fi concediată, încât a părăsit în grabă biroul de la sediul Chanel de pe rue Cambon, lăsând în urmă o furtună de emoții. În cele din urmă, colecția pentru sezonul primăvară-vară 2024/25 a fost finalizată de echipa internă de designeri Chanel. Deși colecția era departe de a fi „de epocă”, a primit o recunoaștere moderată.
„Lebăda Neagră” Chanel
Spectacolul „Black Swan” de la Chanel s-a deschis cu melodia melancolică „Sympathy” de Rare Bird din anii 1960. Versurile piesei, care vorbeau despre „frig și întuneric”, au reflectat perfect atmosfera colecției, pătrunsă de o notă de melancolie. și răceală. Modelele, ca niște manechine plictisite, au coborât pe podium în costume simple. Jachetele fără cele patru buzunare clasice, prinse la gât și decorate cu ornamente, au fost combinate cu fuste plisate care ajungeau până la genunchi. Croiurile minimaliste și culorile discrete – negru, alb și bej – au subliniat, de asemenea, natura brută și cool a colecției.
Un alt element al spectacolului au fost jachetele clasice Chanel cu decolteuri scurte și buzunare cu clapă. De data aceasta, casa de modă a ales nuanțe de vinete și piersici ale Reginei Angliei, adăugând un pic de căldură și feminitate colecției. Cu toate acestea, adevăratele nestemate ale spectacolului au apărut la sfârșit. Rochii de cocktail metalice cu maneci de oaie incantate de stralucirea si originalitatea lor. Vedeta absolută a spectacolului a fost o rochie fabuloasă din latex ecru, finisată cu pene albe de coq și un sutien cu paiete. Această creație, ca un simbol al speranței, a luminat atmosfera întunecată a colecției și a dat speranță pentru un mâine mai bun.
Viard o lasă pe Chanel sub umbra subestimarii și a speculațiilor. Designerul parizian Lutz Huelle l-a apărat pe designer, subliniind provocarea enormă cu care a trebuit să se confrunte prin înlocuirea unei icoane precum Lagerfeld. „Indiferent de evaluarea realizărilor sale, nimeni nu poate nega că a fost pusă într-o situație imposibilă”, a comentat Huelle. Cu toate acestea, întrebarea rămâne dacă presiunile moștenirii lui Lagerfeld s-au dovedit prea mult o povară, iar ea însăși nu a fost la înălțimea așteptărilor gigantului modei? Timpul va spune ce îi rezervă viitorul lui Chanel fără geniul ei creativ.
Lasa un comentariu