Ce înseamnă Balenciaga?

„Un pantof care arată uzat poate costa 3 000 de zloți?” Aceasta este întrebarea pe care mi-am pus-o pentru prima dată în 2022. Ce înseamnă Balenciaga?, hmm – pentru mine înseamnă foarte mult!
Atunci stăteam în noroi la prezentarea Balenciaga din Paris. Ploua torențial, modelele pășeau pe pământul ud în forme ciudate, iar eu mă întrebam – ce caut eu aici? Oamenii din jurul meu făceau poze cu telefoanele, unii păreau la fel de nedumeriți ca mine. Dar era ceva fascinant în toată această atmosferă.
Acest moment mi-a schimbat perspectiva asupra modei. Balenciaga nu este un brand obișnuit. Este un fenomen care, în 2025, continuă să împartă oamenii în două tabere – cei care îl adoră și cei care nu îl înțeleg deloc. Nu există cale de mijloc.
Ce înseamnă Balenciaga? – de la haute couture la meme-uri
Lumea luxului se schimbă. Ceea ce odinioară era elegant și previzibil, acum devine provocator și ciudat. Balenciaga conduce această revoluție. Pantofii lor arată ca niște teniși uzați dintr-un second-hand, gențile seamănă cu saci de gunoi, iar rochiile – ei bine, uneori e greu să le numești rochii.

fot. balenciaga.com
Tocmai de aceea vorbim despre ei. Tocmai de aceea îi transformăm în meme. Tocmai de aceea cumpărăm.
În acest articol îți voi arăta cum brandul a trecut de la eleganța clasică la glumele de pe internet și înapoi pe culmile popularității. Voi discuta patru teme esențiale:
- Cum a evoluat stilul Balenciaga de-a lungul decadelor
- De ce creațiile lor „urâte” au devenit un simbol al statutului
- Cum a folosit brandul cultura memelor pentru a-și construi imaginea
- Chiar afectează controversele brandurile de lux
Nu o să-ți spun povești frumoase despre cum totul este minunat. O să fiu sinceră – unele lucruri de la Balenciaga arată ciudat. Dar poate tocmai în asta stă genialitatea lor.
Ca să înțelegem, trebuie să ne întoarcem în timp și să vedem cum acest brand spaniol a ajuns să fie una dintre cele mai influente case de modă din lume.

foto: fashionnetwork.com
O sută de ani de revoluție în croitorie – evoluția stilului Balenciaga
Balenciaga este, de fapt, un studiu despre cum un singur brand poate rezista deceniom și totuși surprindea publicul. Mereu am fost fascinată de această evoluție – de la eleganța haute couture la nebunia streetwear-ului.
Epoca lui Cristóbal Balenciaga ( 1937-1968) este temelia întregului univers al casei. Maestrul din Țara Bascilor a creat atunci un limbaj al modei care și astăzi sună proaspăt. Rochia sa balloon dress din anii ’50 a fost o revoluție – femeile au putut, în sfârșit, să respire, iar silueta a căpătat o cu totul altă dimensiune. Îmi amintesc când am văzut pentru prima dată fotografia acestei rochii în arhivă – am crezut că e din anii ’90, atât de mult își depășea epoca.
Barrel line din 1950 a fost o altă revoluție. Cristóbal a renunțat complet la formele mulate în favoarea geometriei. Era ca și cum ai privi direct în viitorul modei.
“Adevărata eleganță înseamnă să fii remarcată pentru lucrurile potrivite” – această notă din arhiva casei de modă reflectă perfect filosofia acelei epoci.
După moartea fondatorului, au urmat ani dificili. Casa era aproape de dispariție, până când Nicolas Ghesquière a venit în 1997. Renașterea sa a durat până în 2012 și a fost fascinantă – tânărul designer nu a încercat să-l copieze pe Cristóbal, ci a dialogat cu arhivele sale. Aceste referințe futuriste la vintage au fost geniale. Ghesquière a preluat formele anilor ’60 și le-a dus în spațiu.
Dar adevărata revoluție a început în 2015 cu Demna Gvasalia. Atunci lucrurile au devenit cu adevărat nebune. Streetwear într-o casă de haute couture? Deconstrucția a tot ce era sacru? Oamenii strigau că e sfârșitul lumii. Și eu am gândit la fel în primul an.
Dar apoi a venit 2017 și lansarea Triple S. Acei adidași masivi au fost momentul în care am înțeles viziunea lui Demna. El nu distruge Balenciaga – o rescrie pentru noua generație.
Acum, în 2024-2025, văd o nouă evoluție. Prezentări ecologice, colaborare cu Adidas – toate acestea arată că brandul încă știe să surprindă. Demna a învățat să găsească echilibrul între provocare și comercial.
| An | Director | Siluetă-cheie |
|---|---|---|
| 1950 | Cristóbal Balenciaga | Barrel line – revoluție geometrică |
| 1955 | Cristóbal Balenciaga | Rochia balon – noua feminitate |
| 2001 | Nicolas Ghesquière | Interpretări futuriste ale arhivelor |
| 2017 | Demna Gvasalia | Triple S – streetwear întâlnește luxul |
| 2024 | Demna Gvasalia | Revoluția modei sustenabile |
Această cronologie arată cât de diferite pot fi interpretările unei singure mărci. Fiecare director de creație a adus propriul limbaj, însă, cumva, totul rămâne coerent.
Tocmai această continuitate în schimbare face ca Balenciaga să rămână relevantă. Acum e momentul să vedem ce elemente concrete de design creează această magie de-a lungul anilor.

fot. balenciaga.com
Oversize, deconstrucție, logo: semnele distinctive ale colecției
În culisele prezentării Balenciaga domnește haosul caracteristic. Modelele în sacouri supradimensionate par de parcă le-ar fi împrumutat de la fratele mai mare, dar exact acesta este efectul dorit.
Supradimensionarea nu este o întâmplare, ci un calcul precis. Umerii sunt cu 20-30% mai lați decât standardul, mânecile cad natural sub încheietura mâinii. Întregul look dă impresia că haina are propria viață. Nu este doar o simplă mărire – fiecare element are proporții regândite de la zero.
| Element | Parametru |
|---|---|
| Lățimea umerilor | +20-30% față de standard |
| Lungimea mânecilor | Sub încheietura mâinii |
| Siluetă | Intenționat „prea mare” |
Deconstrucția merge și mai departe. Cusăturile sunt asimetrice, marginile rămân neterminate, straturile se suprapun haotic. Demna Gvasalia spune: ” Nu vreau ca totul să fie perfect – perfecțiunea este plictisitoare “. Și, într-adevăr, această imperfecțiune devine noua perfecțiune.
Îmi amintesc când am văzut pentru prima dată sneakerșii Triple S în realitate. Talpa aceea de 5-7 cm impresionează. Pantofii cântăresc aproape un kilogram, dar paradoxal adaugă lejeritate întregii ținute. Geanta Hourglass, pe de altă parte, este un exemplu de minimalism desăvârșit – logo embosat, linii curate, o formă care este o declarație în sine.
Cum să recunoști originalul:
- Logo Balenciaga este întotdeauna perfect centrat
- Materialele au o textură caracteristică
- Finisajele, deși „imperfecte”, sunt realizate cu precizie
Materialele sunt un capitol aparte în această poveste. În 2024, brandul mizează pe neopren, piele regenerată și textile reciclate. Nu este doar marketing – calitatea execuției este cu adevărat impresionantă. Neoprenul folosit de Balenciaga are o structură diferită față de cel cunoscut din costumele de baie. Este mai gros, mai structurat.

fot. balenciaga.com
Pielea regenerată poate suna mai puțin luxoasă, însă în realitate arată și se simte ca un material de cea mai înaltă calitate. Uneori mă întreb dacă nu este chiar mai bună decât cea tradițională – are mai mult caracter, o textură mai pronunțată.
Toate aceste elemente – oversize, deconstrucția, accesoriile iconice și materialele inovatoare – creează un limbaj vizual coerent al brandului. Un limbaj care, de pe podiumuri, ajunge pe străzi, în social media și în cultura pop.
Când moda întâlnește cultura pop – influența Balenciaga asupra imaginației colective
Îmi amintesc momentul de la Met Gala 2021, când Kim Kardashian a apărut într-o ținută complet neagră de la Balenciaga – chiar și fața îi era acoperită. Atunci m-am gândit că e deja prea mult. Dar exact acesta era scopul.
A fost pop culture pură în acțiune. Kim, în acea ținută, a devenit meme în doar câteva ore. Iar Balenciaga? A primit mai multă atenție decât cu toate campaniile publicitare la un loc.
Kanye West are și el partea lui în această nebunie. Din 2015 practic a trăit în pantofii Balenciaga. Acei chunky sneakers Triple S ai lui? Toată lumea i-a vrut dintr-odată. Rihanna, pe de altă parte, în 2017 a purtat acele cizme uriașe peste genunchi la prezentarea Fenty – și boom, s-au vândut în totalitate într-o săptămână.
Dar adevăratul geniu de marketing al Balenciaga sunt campaniile care par o glumă. Geanta aceea de 2000 de dolari, care seamănă cu o sacoșă IKEA de 99 de cenți? Am crezut că cineva a greșit la departamentul de design. S-a dovedit a fi cea mai bună reclamă ever.
La fel și cu colecția inspirată de DHL. Tricouri de 1200 de dolari care arată ca uniformele curierilor. Sună absurd? Tocmai de aceea toată lumea vorbea despre asta.
Trend pe TikTok: #BalenciagaChallenge – 1,4 miliarde de vizualizări
- Oamenii compară gențile IKEA cu cele de la Balenciaga
- Parodii ale prezentărilor de modă în noroi
- Ținute „normale vs designer”
Iar acea prezentare din 2022, unde modelele se chinuiau prin noroi? Am crezut că mă uit la un performance art, nu la o prezentare de modă. Dar exact asta era ideea – toată lumea scria, distribua, comenta. Rețelele sociale au luat-o razna.
Și în muzică totul se amestecă. Travis Scott, în videoclipul pentru „SICKO MODE”, purta Balenciaga. Justin Bieber practic nu-și dă jos hainele lor la concerte. Iar în filmul „House of Gucci” – și acolo apar acei pantofi iconici.
Jocuri video? Fortnite a avut o colecție de skin-uri inspirate de Balenciaga. Gamerii tineri au aflat brusc ce înseamnă high fashion. Nu mai era doar modă pentru bogați – a devenit parte din cultura internetului.
Uneori mă gândesc că Balenciaga nici măcar nu creează haine. Ei creează momente care devin virale. Fiecare ținută e un potențial meme, fiecare prezentare – conținut pentru mii de postări.
Așa cum a scris Vogue în 2022: „Balenciaga nu urmează trendurile – le creează în timp real, urmărind reacțiile din social media”.
Nu mai e doar un brand de modă. E o fabrică de momente pop-culturale. Și tocmai de aceea, în ciuda controverselor, lumea tot vorbește despre ei.

fot. balenciaga.com
Granițele provocării – controverse și gestionarea reputației
Îmi amintesc perfect momentul în care am văzut aceste fotografii. Campania Gift Shop Balenciaga din noiembrie 2022 trebuia să fie o ședință foto de sărbători cu copii. Problema era că acei copii țineau în mâini genți cu șnururi care semănau cu cătușe BDSM. În fundal se aflau documente judiciare – printre altele, fragmente din dosarul United States v. Williams referitoare la pornografia infantilă.
Nu știu la ce s-au gândit oamenii responsabili pentru această ședință foto. Poate a fost o provocare, poate o greșeală de comunicare. Dar consecințele au fost imediate.
Primele reacții au apărut deja pe 20.11.2022, când utilizatorii de Instagram au început să observe detaliile ciudate.
@concerned_parent_2022: "Este asta normal?
De ce țin copiii aceștia astfel de lucruri?
#WhatIsHappening"
Până la 22.11.2022, hashtagul #CancelBalenciaga devenise deja un trend. Influencerițele ștergeau în masă fotografiile cu produsele brandului. Kim Kardashian, care era imaginea Balenciaga, a păstrat tăcerea câteva zile – ceea ce nu a făcut decât să amplifice tensiunea.
Brandul a încercat să stingă incendiul. În prima zi a șters toate postările din campanie. Apoi au venit scuzele – la început generale, apoi mai detaliate. Dar nu a fost suficient.
Pe 25.11.2022, Balenciaga a intentat un proces de 25 de milioane de dolari împotriva agenției North Six, responsabilă de producție. Au susținut că nu ei au decis asupra recuzitei. North Six a răspuns cu propriul proces – acuzând brandul că încearcă să arunce toată vina asupra lor.
Cifrele vorbesc de la sine. Potrivit raportului Lyst, indicele de dorință pentru brand a scăzut cu 20-30% într-o lună. Unele vedete, precum Bella Hadid, au încetat să mai poarte Balenciaga în public. Vânzările din decembrie 2022 au fost cele mai slabe din ultimii ani.
De fapt, abia în 2023 brandul a început să ia măsuri reale de redresare. Au introdus un program de social auditing – fiecare campanie trece acum prin mai multe niveluri de control. Au angajat specialiști în protecția copilului ca și consultanți. Au lansat inițiative ESG axate pe siguranța celor mici.
Dar este oare suficient? Din punctul meu de vedere, această poveste arată cât de subțire este linia dintre provocare și dezastru de imagine. În lumea rețelelor sociale, o singură greșeală poate costa decenii de muncă la reputație.
Toate acestea au și o dimensiune economică – pentru că, în cele din urmă, o criză de imagine se reflectă întotdeauna în cifrele din bilanțuri.

foto: balenciaga.com
Luxul în era streetwear-ului – poziționare și rezultate financiare
Am vorbit recent cu o prietenă despre cum se descurcă Balenciaga din punct de vedere financiar după toate turbulențele. Cifrele sunt destul de surprinzătoare – se estimează că veniturile din 2023 s-au situat între 1 și 2 miliarde de euro. Nu e deloc puțin, având în vedere că brandul a avut probleme serioase de imagine.
Ce mă uimește cel mai mult este că până la 60% din venituri provin din accesorii. Genți, pantofi, accesorii – toate acestea se vând mai bine decât hainele. Poate pentru că e mai ușor să cumperi o geantă de câteva mii decât o garderobă întreagă?
Venituri Balenciaga (mld EUR)
2021: ████████████████ 1,8
2022: ████████████ 1,2
2023: ██████████████ 1,4
2024: ███████████████ 1,6
Când vine vorba de piețe, Asia continuă să tragă acest business înainte. Nici SUA nu se plâng, deși acolo a fost mai multă critică. Am verificat recent Lyst Index și Balenciaga este încă în top 10 al celor mai dorite branduri. Oamenii se plâng pe internet, dar portofelele spun altceva.
Grupul Kering probabil nu a dormit liniștit o vreme. În comparație cu Gucci sau YSL, Balenciaga a fost mereu mai de nișă, dar cu marje mai mari. Acum trebuie să-și reconstruiască poziția, în timp ce celelalte branduri din portofoliu cresc constant.
| Marcă | Prețul mediu al sneakerșilor | Accesorii % din venit |
|---|---|---|
| Balenciaga | €890 | 60% |
| Off-White | €650 | 45% |
| Dior | €1.200 | 55% |
Interesant este că, în segmentul street-luxury, Balenciaga are în continuare unele dintre cele mai ridicate prețuri. Adidași la aproape 900 de euro nu sunt o glumă. Off-White e mai ieftin, însă Dior este și mai scump. Asta arată unde se poziționează brandul – nu vrea să fie accesibil pentru oricine.
Cererea totuși se menține. Poate pentru că streetwear-ul a devenit atât de bine înrădăcinat în lumea luxului, încât e greu să-l scoți de acolo. Sau poate pur și simplu consumatorii au memorie scurtă, nu știu.
Viitorul va arăta dacă această strategie de prețuri va rezista pe termen lung.
Ce urmează? Lux sustenabil și modă digitală Balenciaga 2025+
Cred că până în 2027 Balenciaga va arăta complet diferit față de acum. Nu doar vizual, ci în ansamblu – ca un brand care a luat cu adevărat lucrurile în propriile mâini.
Previziuni pentru 2027
• Revenire în top 10 Lyst Index datorită unei strategii consecvente de reconstrucție
• 80% din colecții realizate din materiale sustenabile și reciclate
• Prezență în 5 noi țări din Africa și Asia
Programul de reciclare care va fi lansat chiar anul acesta mi se pare cea mai promițătoare direcție. Colecția 2024 ar trebui să conțină 60% textile reciclate – sună ambițios, dar oare va fi suficient? Urmăresc alte branduri de lux și observ că tot mai mulți clienți întreabă despre originea materialelor. Nu mai este doar un trend, ci o necesitate.
Va fi interesant de văzut NFT-urile și prezentările virtuale în 2025. Îmi amintesc primele încercări cu metaversul – majoritatea erau pur și simplu kitsch. Dar Balenciaga are șansa să facă asta cu sens, fără exagerări.
„Preconizăm că Balenciaga va reveni în top zece până la sfârșitul lui 2027, în principal datorită inovațiilor în domeniul sustenabilității și expansiunii digitale”, spune o analistă de la F5 Fashion Futures. Sună optimist.
Expansiunea geografică este al doilea pilon al acestei strategii. India și Africa sunt piețe care abia acum se deschid către luxul premium. Dar aici trebuie prudență – nu poți pur și simplu să copiezi ceea ce funcționează în Europa sau SUA. Cultura de consum este diferită, la fel și așteptările.
Văd un element de risc în această strategie. Este oare un brand care a trecut recent printr-o criză de imagine pregătit pentru un ritm atât de rapid al schimbărilor? Pe de altă parte, poate tocmai asta este șansa lui – o transformare radicală în locul pașilor mărunți.
Moda digitală va fi esențială. Și nu mă refer doar la vânzările online, ci la întregul ecosistem – de la cabine de probă virtuale la personalizare cu ajutorul AI. Aici Balenciaga poate cu adevărat să iasă în evidență.
Această viziune a viitorului arată un brand care nu fuge de problemele sale, ci le folosește ca punct de cotitură.

foto: balenciaga.com
Îndrăznește să porți viitorul – concluziile mele și kolegii pași
Îmi amintesc momentul în care am văzut pentru prima dată aceste genți uriașe în vitrină. Atunci m-am întrebat – mai este asta modă sau deja o declarație? Acum știu că exact despre asta era vorba.
După tot ce am trăit cu Balenciaga, am tras trei lecții esențiale:
- Provocarea fără substanță este un gol – însă provocarea cu un mesaj profund poate schimba modul în care percepem întreaga industrie.
- Luxul nu trebuie să însemne confort estetic – uneori adevărata lui valoare constă în faptul că ne provoacă să gândim.
- Autenticitatea unui brand nu se recunoaște după ceea ce spune despre sine, ci după cât de consecvent își urmează viziunea, indiferent de critică.

fot. balenciaga.com
Dacă te gândești la relația ta cu acest brand, începe de la bază. Răsfoiește colecțiile de arhivă – acolo vei vedea evoluția gândirii, nu doar tendințele. Întreabă-te dacă un anumit obiect chiar rezonează cu tine sau îl cumperi doar pentru logo. Și ține minte – cumpărăturile responsabile nu înseamnă doar ecologie, ci și conștientizarea a ceea ce reprezintă brandul pe care îl alegi.

fot. balenciaga.com
Demna a spus cândva ceva ce mi-a rămas în minte: “Moda este o oglindă, nu o decorațiune”. Această frază explică, probabil, totul – de ce creațiile lui uneori dor, de ce provoacă discuții, de ce nu toată lumea le înțelege.
De fapt, nici eu nu le înțeleg mereu. Dar poate că exact asta e ideea? Ca moda să nu mai fie doar frumoasă și sigură?
Ești pregătită să vezi în oglindă ceva mai mult decât doar reflexia imaginii tale?
MUNA SI
redactor fashion
Luxury Blog








Lasa un comentariu