Istoria brandului Balenciaga

Istoria brandului Balenciaga
Fotografie sortiraparis.com

Balenciaga este mult mai mult decât un simplu brand – este o legendă în lumea modei, a cărei istorie a stabilit tendințe și a definit eleganța modernă de zeci de ani. Rădăcinile sale se întorc într-un studio modest din San Sebastián, Spania, unde tânărul Cristóbal Balenciaga, fascinat de croitorie, și-a început călătoria în lumea modei. De la începuturi umile până la recunoașterea globală, istoria mărcii Balenciaga rămâne o inspirație atât pentru designeri, cât și pentru iubitorii de modă din întreaga lume. În ciuda schimbărilor în management și a evoluției tendințelor, a rămas mereu fidel rădăcinilor sale, menținând spiritul de inovație care a făcut din ea o legendă.

Urmărind oportunitatea

Numele Balenciaga nu este altceva decât numele de familie al fondatorului său. Cristóbal Balenciaga s-a născut în 1895 și, potrivit unor surse, a crescut într-un mic oraș de pe litoral din Spania. Primul contact cu moda a fost atunci când, după moartea tatălui său, mama sa a început să lucreze ca croitoreasă pentru a întreține familia. Ca majoritatea copiilor de atunci, a fost autodidact. Pe atunci, nu existau școli de modă sau educație în design sau tăiere de modele. Adesea, familiile care trăiesc în sărăcie au învățat de la bisericile locale cum să coasă prin experiență practică. Interesant este că de-a lungul întregii sale cariere de designer, Balenciaga nu a schițat niciodată un design cu creion pe hârtie. Încântat însă de munca mamei sale, la vârsta de 12 ani și-a început propria călătorie în lumea modei ca ucenic în stațiunea San Sebastian.

Și-a fondat prima casă de modă în 1917, dar nu sub numele celebru pe care îl cunoaștem astăzi, ci o prescurtare a numelui de fată al mamei sale – Elisa. După ceva timp, în anii 1920, a deschis un al doilea magazin, de data aceasta la Madrid. Cu toate acestea, în 1937, Balenciaga a fost forțat să se mute în Franța din cauza războiului civil spaniol. Și tocmai în capitala modei a fost salutat drept liderul incontestabil al haute couture franceze. Prima sa casă de modă pe Avenue Georges V a devenit rapid cel mai exclusivist studio de croitorie din Paris la egalitate cu casele de modă precum cele ale vremii Dior.

Cristobal Balenciaga
Fotx.cristobalbalenciagamuseoa.com

Era inovației

Începând de la o vârstă atât de fragedă, abilitățile sale de tăiere a modelelor și de construcție de îmbrăcăminte au fost remarcabile. După cum am menționat, în loc să-și planifice sau să schițeze desenele sale, a început cu materialul în sine. Mai mult, cunoștea arta manipulării materialelor pentru a le scoate în evidență întregul potențial. Măiestria perfectă a fost ceea ce a distins Balenciaga de mărci precum Chanel și Dior. Geniul său i-a câștigat numeroase aprecieri, dar designerul însuși și-a păstrat cercurile mici. S-a împrietenit și a admirat câțiva, începând cu Christian Dior, prin Hubert De Givenchy, către Carmel Snow și Diane Vreeland. Era un introvertit despre care se știa că se distanța de mass-media și de paparazzi.

Astfel, Balenciaga nu numai că a demonstrat o croitorie excelentă, ci și a inițiat noi tehnici și materiale. El a introdus inovații precum utilizarea țesăturilor artificiale, designul jachetelor fără guler și rochii de seara cu stiluri moderne care au redefinit standardele de eleganță. Cu toate acestea, abia în anii 1950 și 1960 designerul a atins apogeul lucrării sale. Desenele lui îndrăznețe inclusiv rochia geantă iconică și haina barieră, au câștigat recunoaștere internațională, inspirând generațiile ulterioare de designeri.

Istoria mărcii Balenciaga – moștenitori ai moștenirii

După câteva decenii extrem de reușite, în 1968 Balenciaga și-a închis în mod neașteptat casa de modă. Din păcate, el a murit doar patru ani mai târziu, la vârsta de 77 de ani. Vestea închiderii imperiului modei i-a șocat pe clienții brandului, dar se spune că el însuși credea că nu mai există o modalitate adevărată de a proiecta couture. Cu toate acestea, s-a dovedit diferit. În 1986, la mai puțin de două decenii mai târziu, s-a întâmplat noua eră a Balenciaga. Unul care a contribuit la asta este Nicolas Ghesquière, cunoscut pentru că a dat o nouă viață Balenciaga chiar de la prima sa prezentare a anilor 98. Multe dintre creațiile sale sunt încă iconice până în ziua de azi, de la rochia Patchwork la geanta Moto Lariat.

Istoria mărcii Balenciaga sub conducerea unei legende
Fotografie mygoodcloset.com

La rândul său, în 2001, casa de modă a fost preluată de Kering, în prezent proprietarul Saint Laurent, Alexander McQueen și Bottega Veneta. În 2015 Demna Gvasalia a fost anunțat ca noul director de creație al Balenciaga și a fost vorbit de toată lumea de atunci. El este, de asemenea, creditat că a contribuit la revitalizarea mărcii în multe feluri, menținând în același timp integritatea artistică a croielilor și formelor lui Cristobal. Datorită lui Demna, casa de modă a fost recunoscută drept brandul cu cea mai rapidă creștere a Kering în 2018.

El a reînviat rădăcinile house și couture în timpul spectacolului din 2020. Acest moment important a arătat că marca revine la adevărata sa moștenire. Și asta pentru că Balenciaga nu a mai produs o colecție couture de la Cristobal însuși. Demna pare a fi un succesor demn al moștenirii mărcii. Încă auzim despre următoarele acțiuni ale sale, care vizează să-l ducă pe Balenciaga pe culmile modei mondiale. Anul trecut, la show-ul s/s 23, a surprins industria cu cea mai recentă colaborare cu Adidas, cu sportivii în rolul principal.

Fantoma hainelor

Astăzi, influența lui Cristóbal Balenciaga este încă vizibilă în toate modelele casei, atât prêt-à-porter, cât și couture. Tehnicile sale magistrale au rezistat de-a lungul renumitelor colecții ale Balenciaga. Brandul se dezvoltă constant și își recâștigă caracterul unic, luând inițiative îndrăznețe sub conducerea Gvasalia. De la colaborarea cu The Simpsons până la alegerea lui Kim Kardashian ca cea mai nouă muză a sa, casa de modă prosperă la fel ca în anii 1950. Istoria mărcii Balenciaga nu este doar un tribut adus trecutului, ci și o inspirație pentru viitor. Brandul continuă tradiția de inovație și excelență care l-a transformat într-o icoană a modei. Combinând tradiția cu modernitatea, depășește constant granițele și modelează tendințele, rămânând fidel rădăcinilor sale.