Istoria brandului Alexandre Mattiussi – de pe străzile Parisului pe podiumurile internaționale

Inima Parisului bate în ritmul AMI – povestea brandului Alexandre Mattiussi
Istoria AMI nu este încă o poveste despre succes în modă. Este dovada că, într-o lume plină de zgomot, poți să-ți găsești propria voce. Mattiussi nu și-a dorit să creeze haine pentru o elită aleasă. Voia să îmbrace prietenii săi. Bărbați obișnuiți din Paris.
fot. frankstore.es
AMI înseamnă „prieten” în franceză – exact așa îi vedea designerul pe clienții săi.
Astăzi, brandul este prezent în peste 400 de puncte de vânzare din întreaga lume. Dar știați că, în primii doi ani, Mattiussi aproape că nu câștiga nimic? Locuia la părinți, economisea la orice. Uneori cred că tocmai această disperare i-a dat puterea să creeze ceva autentic.

fot. frankstore.es
Drumul său de la asistent în marile case de modă la proprietar al unui brand global nu a fost deloc ușor. Plin de îndoieli, greșeli, mici victorii. Și tocmai de aceea este atât de fascinant.
Se poate construi un brand de milioane în doar un deceniu, rămânând fidel propriilor principii? Mattiussi a demonstrat că da.
Tinerețea designerului și primele sale experiențe în modă
Cine s-ar fi gândit că un copil din provincie va ajunge unul dintre cei mai importanți designeri? Alexandre Mattiussi a crescut într-o zonă liniștită din Franța, unde moda părea ceva îndepărtat.
Familia lui nu avea nicio legătură cu industria modei, însă povestea brandului Alexandre Mattiussi arată cât de mult a schimbat ulterior această branșă. Deși încă din adolescență simțea o atracție spre a crea haine. Poate era acea cultură franceză care pulsa în jurul lui – nu știu exact.
În anii ’90 a ajuns la celebra școală Duperré din Paris. Acolo a învățat bazele croitoriei și ale cusutului. Apoi s-a mutat la IFM – Institut Français de la Mode. A terminat studiile în jurul anului 2000, deși… sincer să fiu, nu sunt sigur de această dată.
Primele stagii au fost esențiale. La Givenchy a descoperit lumea haute couture – toate acele detalii, perfecțiunea execuției. Apoi a trecut la Dior, unde a învățat de la cei mai buni cum se creează colecții de lux.
Probabil cea mai formativă perioadă a fost la Marc Jacobs, în New York. Acolo a văzut cum poți combina eleganța cu casualul. Atunci a înțeles cu adevărat ce vrea de la modă.
Fiecare stagiu i-a adus noi contacte. A cunoscut furnizori, fotografi, stiliști. Și-a construit o rețea care s-a dovedit ulterior de neprețuit. Toate aceste abilități – de la schițat la managementul colecției – le-a acumulat în ani de zile.
Când a fondat AMI în 2011, avea deja tot ce-i trebuia. Experiență, viziune și oameni care credeau în el.

foto: drapersonline.com
Nașterea AMI Paris: misiunea și prima colecție
Cândva credeam că toate brandurile de modă au nume complicate, cu o filozofie profundă în spate. AMI Paris are însă o poveste complet diferită.
Alexandre Mattiussi a fondat brandul în 2011, iar numele nu e altceva decât inițialele sale – Alexandre Mattiussi… și acel „I” de la final. Dar partea interesantă e că AMI în franceză înseamnă „prieten”. Coincidență? Mai degrabă nu, pentru că întreaga marcă a fost gândită de la început să fie exact așa – prietenoasă, normală.
Mattiussi a lucrat anterior în mari case de modă, dar își dorea altceva. Un casual autentic parizian pentru oamenii obișnuiți, nu pentru modelele de pe podium. Sună simplu, dar în 2011 era o idee destul de nouă.
Prima colecție prezentată la Men’s Fashion Week a stârnit multă agitație. Presa scria despre „o nouă perspectivă asupra eleganței masculine”, iar cumpărătorii sunau deja a doua zi. Poate exagerez cu telefoanele, dar reacțiile au fost cu adevărat pozitive.
Acele paltoane oversize pe care le-a prezentat – au fost ceva aparte. Tricotaje în bej, gri, bleumarin. Nimic strident, nimic complicat. O paletă neutră pe care acum toți o copiază.
Îmi amintesc când am văzut pentru prima dată aceste piese în magazin. M-am gândit – în sfârșit ceva ce poți purta la birou și la o bere cu prietenii. Exact asta a urmărit Mattiussi. Haine pentru oameni reali, nu pentru poze din reviste.
AMI și-a găsit imediat locul. Nici prea formal, nici prea casual. Undeva la mijloc, acolo unde trăiește majoritatea dintre noi zi de zi.
Stil inconfundabil: casual chic cu suflet
Îmi amintesc prima dată când am văzut inimioara asta pe un hanorac. Am crezut că e vreun brand mic de pe Instagram.
AMI Paris e, de fapt, o combinație ciudată. Pe de o parte ai eleganța aia, ca și cum cineva ar fi luat couture și l-ar fi făcut mai relaxat. Pe de altă parte – haine în care poți merge liniștit la magazin. Nu știu dacă e întâmplător, dar funcționează.

fot. topcashback.cn
Logo-ul “AMI de Cœur” e peste tot. Pe tricouri, hanorace, chiar și pe genți. Inimioara asta a devenit mai recognoscibilă decât unele simboluri de lux. Poate pentru că nu țipă „sunt scump”?
Oversize la ei nu e trend, e filozofie. Totul e lejer, comod. Fetele poartă hanorace bărbătești, băieții – pantaloni de damă. Nimeni nu se stresează. Cred că e prima dată când genderless nu sună ca un slogan de marketing, ci chiar are sens.
Culori? Bej, gri, alb. Uneori navy blue. Nimic nebunesc. Dar tocmai asta e ideea – poți purta oriunde.
Alexandre Mattiussi, fondatorul brandului, a spus odată: „Luxul ar trebui să fie accesibil, nu elitist”. Și chiar se vede. Prețurile nu sunt absurde ca la unele case de modă.
Millennialii cumpără asta pentru că… de ce, de fapt? Poate pentru că arată bine, dar nu trebuie să te costumezi ca să ieși după cafea. Sau pentru că nu trebuie să-i explici bunicii de ce i-ai purtat puloverul.
Repere majore și expansiune globală
Îmi amintesc cum, în 2012, am auzit pentru prima dată despre deschiderea buticului din Paris. Atunci mi s-a părut un pas îndrăzneț. Cine s-ar fi gândit că era doar începutul unei asemenea expansiuni.
Anul 2013 a adus premiul ANDAM. A fost într-adevăr un eveniment important în industrie. Deși recunosc că atunci nu înțelegeam pe deplin importanța acestui premiu.
Apoi totul a mers ca pe roate. Tokyo, Londra, New York – magazinele se deschideau unul după altul. Vânzările online au început să crească într-un ritm la care nimeni nu se aștepta. Datele financiare din acea perioadă erau… ei bine, greu de obținut. Companiile nu sunt mereu dispuse să împărtășească astfel de informații.

foto: gosee.de
De fapt, e ciudat cât de repede s-a întâmplat totul. La început se concentrau mai ales pe îmbrăcăminte bărbătească. Credeam că așa va rămâne.
În 2019 a venit investiția Sequoia Capital China. Asta a arătat amploarea întregului proiect. Nu-mi amintesc suma exactă, dar era clar că vorbim de bani serioși.
Intrarea pe segmentul de damă a fost destul de lină. Nu a fost niciun anunț spectaculos, pur și simplu au extins colecția. Uneori, astfel de mișcări discrete sunt cele mai bune. Femeile au apreciat imediat.
Astăzi e greu de crezut că totul a început cu un singur magazin la Paris. Internetul chiar a schimbat modul în care brandurile pot evolua.
Colaborări care au avut un impact remarcabil
Îmi amintesc când am văzut pentru prima dată acea geacă AMI x Moncler în 2019. Atunci am gândit – nu are cum să iasă, branduri prea diferite. Dar m-am înșelat complet.
Acea colecție cu Moncler a fost revoluționară. Alexandre Mattiussi și-a pus inima AMI în gecile de puf. A ieșit ceva între lux și streetwear. Vânzări? În 48 de ore totul a dispărut de pe rafturi. Moncler a anunțat că a fost cel mai rapid drop din istoria lor.
Apoi a venit Puma în 2020 – și aici a fost deja nebunie totală. Sneakerșii AMI Hearth cu acel logo-inimă distinctiv s-au vândut în 3 ore. Pe StockX prețurile au crescut cu 300% în prima săptămână. Instagram a explodat – #AMIxPuma a avut peste 2 milioane de taguri.
Cu Eastpak a fost mai liniștit, dar… poate tocmai de aceea a mers mai bine? Anul 2021, rucsacuri și genți cu inimă în loc de logo-ul tradițional. Simplu, dar eficient. Tinerii le cumpărau pe bandă rulantă.
Colaborarea cu Gap din 2022 părea ciudată la început. Gigantul american și eleganța franțuzească? Dar geaca de blugi cu twist AMI a devenit hit pe TikTok. Peste 50 de milioane de vizualizări într-o lună.
Smiley din 2023 a fost deja nebunie pură. Tricouri cu emoji trist în stil AMI – sună prostesc, dar a funcționat. Epuizate în 20 de minute online.
Aceste colaborări au transformat AMI în ceva mai mult decât un brand de nișă. Dintr-o dată, toată lumea cunoștea logo-ul cu inimă. Alexandre a devenit un nume, nu doar niște inițiale.
Influența brandului asupra modei masculine și unisex
Îmi amintesc prima dată când am văzut colecția AMI Paris în 2011. Atunci încă nu știam că Alexandre Mattiussi va schimba modul în care privim moda masculină.
Mattiussi a reușit ceva ce alții nu puteau. A luat eleganța haute couture și a adus-o în hainele de zi cu zi. Cămășile lui costă în jur de 200 de euro, nu 800 ca la concurență. Tot e scump, dar nu mai e ceva ireal.
Criticii au păreri diferite despre AMI. Tim Blanks de la Vogue a lăudat „luxul democratic” al brandului. Dar unii îi reproșează lui Mattiussi că face haine prea simple. Eu cred că tocmai aici stă forța – simplitatea care funcționează.
Interesant e ce se întâmplă cu femeile care poartă AMI. De fapt, nu a planificat asta de la început. Dar puloverele lui supradimensionate și croielile simple pur și simplu se potrivesc tuturor. Femeile cumpără mărimi bărbătești și arată grozav.
Are o mulțime de imitatori – COS încearcă să facă la fel, la fel și Uniqlo.
Trendul unisex nu e doar o modă, ci o schimbare de mentalitate. Tinerii nu mai vor să fie încadrați în tipare rigide. AMI a prins perfect acest moment. Mattiussi nu a trebuit să forțeze unisexul – a venit de la sine.
Democratizarea modei masculine de către AMI înseamnă că poți arăta bine fără să cheltui o avere. Și fără să te simți deghizat. Probabil asta e cel mai important.
Dezvoltare durabilă și perspective de viitor
Chiar se poate împăca afacerea cu responsabilitatea? Întrebarea asta îmi revine mereu în minte când mă gândesc la viitorul industriei.
Materialele certificate nu mai sunt o opțiune, ci o necesitate. În Europa producem în principal din acest motiv – e mai ușor să controlezi procesul. Urmărirea lanțului de aprovizionare sună tehnic, dar înseamnă pur și simplu să știi de unde provin lucrurile noastre. Uneori mă surprinde cât de puține companii fac asta.
Asia rămâne încă o mare necunoscută, dar acolo sunt banii. Extinderea pe aceste piețe este planificată pentru următorii trei ani. E-commerce-ul se dezvoltă rapid, deși trebuie să recunosc – nu totul poate fi vândut online. Să atingi materialul contează.
Homeware… aici mă întreb. Nu e prea mult deodată? Pe de altă parte, oamenii cumpără un stil de viață, nu doar haine. Poate că are sens.
Mattiussi a spus odată ceva ce mi-a rămas în minte: „Responsabilitatea socială nu poate limita libertatea creativă. Împreună creează adevărata valoare.” Poate sună pompos, dar în practică înseamnă că nu poți face lucruri frumoase cu orice preț.
Planurile sunt ambițioase. Poate prea ambițioase? Timpul va decide. Deocamdată, ne concentrăm pe a face ca fiecare pas să aibă sens – pentru companie și pentru lume.
De ce povestea brandului Alexandre Mattiussi abia începe
Îmi amintesc prima dată când am văzut acea inimă pe un tricou într-un magazin din Paris. Atunci nici nu știam că e AMI Paris. Acum toată lumea poartă acest logo, dar e abia începutul.
Povestea brandului Alexandre Mattiussi e o lecție interesantă. Tipul a lucrat înainte pentru Dior și Givenchy. Experiență solidă, dar în 2011 a lăsat totul și și-a creat propriul brand. AMI înseamnă „prieten” în franceză. Voia să facă haine pentru prieteni, nu pentru bogații din primul rând.
Acea inimă pe piept a devenit hit din întâmplare. Design simplu, nimic complicat. Oamenii cumpără pentru că le place, nu pentru că le spune cineva. Marketingul se face singur.
Brandul s-a extins rapid în lume. Au venit premiile. Magazine în Tokyo, New York, peste tot. Dar nu a fost o expansiune forțată – a fost o evoluție naturală.
Colaborările cu Uniqlo au făcut senzație. Oricine putea cumpăra o bucată din acest brand la prețuri normale. Mișcare inteligentă, cu adevărat. Alte branduri de lux nu făceau asta.
AMI a schimbat modul în care privim moda masculină și feminină. Oricine poate purta orice. Nu există bariere, nu există reguli stricte. Pur și simplu porți ce ți se potrivește.
Acum Alexandre se gândește la ecologie și producție sustenabilă. Nu e doar marketing. Clienții tineri cer asta. Ori faci bine, ori dispari.
Ce poți învăța din asta? Că autenticitatea contează. Că nu trebuie să strigi ca să fii auzit. Și că produsele bune vorbesc de la sine.
AMI are doar treisprezece ani. În lumea modei, e nimic. Sunt curios ce va fi peste încă zece ani.
Neapărat descoperă și povestea lui Philipp Plein – un designer celebru








Lasa un comentariu